Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na wykonanie w systemie “projektuj i buduj” rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych. Efektem inwestycji ma być zapewnienie możliwości obsługi zbiornikowców niepełnoładownych o nośności 170 tys. DWT przy zanurzeniu do 14,2 metra. Zostanie ona zrealizowana w oparciu o metodykę BIM.
Choć rozwój elektromobilności w ostatnich kilku latach wyraźnie przyspieszył, a Unia Europejska podjęła decyzję o wprowadzeniu zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, w Europie Środkowej wciąż obserwuje się rosnącą konsumpcję konwencjonalnych paliw płynnych. Wszystko wskazuje na to, że minie jeszcze wiele lat, zanim zostanie osiągnięty jej szczytowy poziom. Wynika to z wielu przyczyn – samochody elektryczne są nadal znacznie droższe, dlatego wciąż mniej zasobne społeczeństwa w Europie Środkowej preferują bardziej ekonomiczne rozwiązanie. Wadą samochodów elektrycznych jest także wciąż niedostateczna dojrzałość technologiczna i słaby zasięg.
Istotnym powodem, dla którego konsumpcja paliw płynnych w regionie rośnie, jest ponadto rozwój gospodarczy, podczas gdy w Europie Zachodniej wiele państw znajduje się od lat w stagnacji. Jednocześnie w przypadku Polski ma miejsce strukturalny deficyt produkcji paliw płynnych, w szczególności oleju napędowego. Dlatego konieczne jest ich sprowadzanie z zagranicy. O ile benzyny silnikowe w 90% są sprowadzane z Czech, Litwy i Niemiec, tak w przypadku oleju napędowego dominują znacznie bardziej odległe kierunki – w dużej mierze pozaeuropejskie. Najwięcej tzw. Diesla sprowadza się dziś do Polski ze Stanów Zjednoczonych, choć istotną rolę odgrywają w tym zakresie również Indie i Kuwejt oraz państwa europejskie – Finlandia, Litwa, Niderlandy, Niemcy i Szwecja.
Sprowadzanie coraz większej ilości paliw płynnych drogą morską wymaga zapewnienia adekwatnych zdolności przeładunkowych w polskich portach morskich. Mając na względzie opisany powyżej trend, Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych z wykorzystaniem metodyki BIM w ramach projektu rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych. Dla inwestycji przygotowano już wcześniej Program Funkcjonalno-Użytkowy – przygotowała go spółka Aquaprojekt. Efektem inwestycji ma być umożliwienie obsługi zbiornikowców niepełnoładownych o nośności 170 tys. DWT przy zanurzeniu do 14,2 metra. Głębokość techniczna przy stanowisku wyniesie 16 metrów.
Wśród koniecznych do wykonania w ramach przedsięwzięcia robót budowlanych ZMPG wymienia przygotowanie obszaru do bezpiecznej realizacji prac, wykonanie robót rozbiórkowych, budowę nowych dalb i pomostów przeładunkowych, wykonanie prac czerpalnych i zasypowych, budowę trwałego umocnienia dna, wzmocnienie istniejących elementów infrastruktury hydrotechnicznej, wyposażenie nowego stanowiska przeładunkowego w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami oraz celem przystosowania do obsługi zakładanych jednostek, a także budowę obiektów kubaturowych oraz instalacji zewnętrznych i wewnętrznych. Rozbudowane stanowisko umożliwi obsługę przeładunków nie tylko oleju napędowego i benzyn silnikowych, ale również ropy naftowej – zarówno w relacji importowej, jak i eksportowej.
Przypomnijmy, że stanowisko znajduje się w awanporcie Portu Gdynia w rejonie Falochronu Głównego Południowego, ok. 350 metrów na południe od wejścia. Dziś mogą tu cumować jednostki o nośności do 80 tys. DWT o zanurzeniu do 11,5 metra. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 23 maja bieżącego roku do godziny 11:00, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Szacowany okres obowiązywania zamówienia określono na 1450 dni. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. Warto dodać, że planowana inwestycja jest związana z realizowaną przez PERN rozbudową zdolności magazynowej paliw płynnych w bazie paliwowej w Dębogórzu, miejscowości położonej nieopodal Gdyni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.